Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen), öğretmenlerin uzaktan ve yüz yüze eğitimine dair görüşlerini almak amacıyla yaptığı anketi sonuçlarını Genel Merkez binalarında gerçekleştirdikleri basın toplantısı ile açıkladı.

Eğitim Sen Genel Başkanı Nejla Kurul, yapılan ankete 3 bin 743 öğretmenin katıldığı bilgisini verirken, ankette uzaktan eğitim veren öğretmenlerin yüzde 59’unun 5-6 saat çevrimiçi ders verdiklerini belirtti. Kurul, “Öğretmenlerin yüzde 65'i haftada 21-30 saat aralığında ders vermişlerdir. Pandemide öğretmenlerin ders hazırlığı, materyal geliştirme, öğrenci ve veli grupları ile görüşme, ödevleri okuma gibi etkinlikleri de dahil edildiğinde özverili bir emek süreci sergiledikleri ortaya çıkmıştır” diye ekledi.

’40 ÖĞRENCİDEN 8’İ DERSTE’

Anketin en can alıcı sorularından birinin öğrencilerin çevrim içi derslere katılımı olduğunu söyleyen Kurul, “Öğretmenlerin yüzde 44'ü öğrencilerin çevrim içi derslere katılım oranının yüzde 20'nin altında olduğunu ifade etmiştir. Bu oldukça yüksek bir orandır ve eşitsizlikleri ortaya koyan çarpıcı bir sonuçtur. Öğretmenlerin yüzde 44'üne göre öğretmenler ekranı açtığında 40 öğrencisinin sadece 8'ini görmekte, kalan 32'sinin ise uzaktan eğitime dahil olmadığını ve önemli bir kısmının eğitimden koptuğunu ileri sürmektedir” ifadelerini kullandı.

Kurul, öğrencilerin uzaktan eğitime katılımın düşük olma nedenlerini ise şu sözlerle aktardı: “Öğretmenlerin yüzde 46’sı öğrencilerin internet ve cihazları edinememesi nedeniyle katılamadığını, öğretmenlerin yüzde 17’sinin öğrencilerin uzaktan eğitimde öğrencilerin yeterince öğrenemediklerini düşünmektedirler. Yeterince öğrenemediğini düşünen öğrenciler yeni ve farklı öğrenme yollarına yönelmekte ya da evin gündelik rutinlerine dönmektedir.”

‘EŞİT KOŞULLARLA SÜRDÜRÜLMELİ’

Uzaktan eğitimin genel sorunları sorulduğunda öğretmenlerin kendilerini değil öğrencilerin eğitim hakkını önceleyen ve gözeten yanıtlar verdiğini vurgulayan Kurul, “Öğretmenlerin yüzde 61'i ‘uzaktan eğitimin çocuklar için eşit koşullar oluşturularak sürdürülmediğini’ ifade etmişlerdir. Bu sorunun pandemide iktisadi krizin derinleşmesi ve yoksulluk ve işsizlikle ilişkisi büyüktür. Eğitimin bileşenleri olan velilerimizin on milyonu aşan işsizler, 16 milyona yaklaşan yoksulluk yardımı alanlar arasında olduğunu tahmin ediyoruz. Evdeki uzaktan eğitim eşitsizliklerinin derinleşen yoksulluk ve işsizlik ile ilişkisi büyüktür. Öğretmen görüşlerine göre ikinci büyük sorun alanı devletin ve siyasal iktidarın eğitimle ilgili yetki ve sorumluluklarını yerine getirmemesi ile ilgilidir. Bilgi toplama aracını dolduran öğretmenlerin yüzde 24'ü  devletin uzaktan eğitim için internet-cihaz desteği sağlamadığını belirtmişlerdir” dedi.

‘KAYGI ARTIYOR’

Pandemi sürecinde geçilen yüz yüze eğitimde yaşanan sorunları da aktaran Kurul, “Öğretmenlerin yüzde 39’u görüşlerini toplum sağlığı önlemlerinin yetersizliği ile ilişkilendirmişler. Aynı soruya yanıt olarak öğretmenlerin yüzde 32'si, sorunu kalabalık ve kapalı ortamlarda çalışma durumunda olan öğretmenlik mesleği bağlamında düşünmüş ve ‘öğretmenlerin hızlı ve yaygın bir biçimde aşılanmamasının yüz yüze eğitimde kaygıyı artırdığını’ belirtmiştir. Öğretmenlerin bir kısmı, yüz yüze eğitimde karşılaşılan sorunlar bağlamında aşılanmama sorununa değil, okul içi yönetim ve eğitim süreçlerine odaklanmışlar, yüz yüze eğitim için okullarda etkili mekan düzenlemelerinin yapılmadığını, okulların ve sınıfların hala kalabalık olduğunu, okullarda çeşitli nedenlerle bedelsiz maske ve yüzey hijyen malzemelerinin olmadığını ifade etmişlerdir” diye konuştu.

ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 15’İNE İKİ DOZ AŞI

3 bin 743 öğretmen arasında iki doz aşı olduğunu belirten öğretmenlerin oranının sadece yüzde 15 olduğuna dikkati çeken Kurul, “Birinci doz aşıyı olup ikincisini bekleyen öğretmenlerin oranı yüzde 29, henüz aşı olmadığını belirtenlerin oranı ise yüzde 56'dir. Bu bulgu, bakanlığın yakında açıkladığı öğretmenlerin yüzde 40'ının aşılanma açıklaması karşısında öğretmenlerin yaklaşık yüzde 60'nın aşılı olmaması olgusunu doğrular niteliktedir” ifadelerini kullandı.