Gezegenimiz Dünya'nın da yer aldığı Güneş Sistemi'nin tek yıldızı olan Güneş'in solar hareketliliğin artıp azaldığı 11 yıllık döngülerden geçtiği biliniyor.
Bilim insanları bu döngülerin sonunu ve yeni döngünün başlangıcını belirleyen sakin döneme 'solar minimum' adını veriyor.

Bugüne kadar elde ettiğimiz veriler ışığında Güneş'in bu dönemde sakin bir evreden geçmesi gerekiyordu. Ancak Finlandiya'da yapılan bir araştırma 'solar minimum'un tam aksi şekilde gerçekleştiğini gözler önüne serdi.

İngiliz Independent gazetesinde yer alan habere göre, Metsähovi Radio Observatory'de görev alan Finlandiyalı bilim insanları Güneş'in bazı bölgelerinin geri kalanına göre daha yüksek sıcaklığa ev sahipliği yaptığını saptadı. Juha Kallunki, Merja Tornikoski ve Irene Bjorklund'un Solar Physics'te yayınlanan çalışmalarına göre, keşfedilen fenomen, potansiyel olarak "radyo parıltıları". Ancak bu noktada da açıklanamayan bazı durumlar var. Bilim insanları, radyo parıltılarını üç farklı şekilde açıklayabiliyorlar. Keşfedilen garip olaylarsa bu üç şekilde de açıklanamıyor.

RADYO PARILTILARI

Bilim insanlarına göre radyo parıltıları, Güneş'in iki kutbundaki koronal delikler, Güneş'in yüzeyinden dışarı doğru fırlayan sıcak madde ve güçlü manyetik alanların bulunduğu yerlerde karşımıza çıkabilir. Ancak son gelişmelerde, bunların hiçbiriyle açıklanamayan radyo parıltıları keşfedildi. Fenomeni keşfeden bilim insanı Juha Kallunki, araştırmaların devam etmesi gerektiğini ifade ediyor.

SOLAR MİNUMUM NEDİR?

Bilim insanları, Güneş'te meydana gelen bu garip olayları "solar minimum" dönemi ile ilgili çalışmalar yaparken keşfettiler. Solar minimum denilen dönem, Güneş'in en az aktiviteye sahip olduğu bir evre ve normal koşullarda 11 yılda bir gerçekleştiğine inanılıyordu. Yapılan son araştırmalar, Güneş'teki garip olayların yanı sıra solar minimum dönemi ile ilgili de bazı detaylar verdi. Örneğin bilim insanları artık, solar minimum evresinin 11 yılda bir gerçekleşmek durumunda olduğunu savunmuyorlar.

Solar minimum dönemi ile ilgili açıklamalarda bulunan Merja Tornikoski, yaptıkları çalışmalarda önemli bir bulguya ulaştıklarını açıkladı. Tornikoski'ye göre Güneş, bu döngüyü her zaman 11 yılda bir tamamlamıyor. Çünkü yapılan son araştırmalardan elde edilen bulgular ve nedeni açıklanamayan olaylar, bu döngünün daha farklı sürelere denk gelebileceğinin açık bir göstergesiymiş.

SOLAR MİNUMUM DÖNEMİNDE NELER YAŞANACAK?

Bilim insanları tarafından yapılan açıklamalara göre Güneş, son dört solar minimum evresinde daima daha da azalan bir davranış sergilemişti. Hatta bu durum, bilim insanlarını da fazlasıyla şaşırtmıştı. Bazı kesimlerse bu durumun felaketlere neden olabileceği ifade ediyorlardı. Ancak en azından şu an için, aşırı derecede endişelenilmesi gereken bir durum yok.

Uzmanlara göre Güneş'in solar minimum evresine girmesi, Güneş Sistemi'ne daha çok radyasyon gelmesine neden olabilir. Ayrıca daha soğuk havalarla karşılaşabiliriz ve bu durum, şiddetli fırtınaların yaşanmasına neden olabilir. Bilim insanlarına göre bu tür fırtınalar radyo iletişimi, uyduları ve elektrik ağlarını etkileyebilir. Ayrıca solar minimum evresinde yayılan radyasyon, astronotlar için de tehlike doğurabilir.