Koronavirüs (Kovid-19) gölgesinde geçen 2020-2021 eğitim-öğretim yılı, öğrencilerin Cuma günü karne almasıyla sona erdi. Kovid-19’dan dolayı verilen uzaktan eğitim öğrencilerin eğitimi üzerinde olumsuz etki yaratırken, milyonlarca öğrenci ise uygun şartları ve imkanları olmadığı için eğitime hiç erişemedi. Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen) Van Şube Eşbaşkanı Murat Atabay, Van’da internet, tablet ve gerekli ekipmanlara ulaşamadığı için öğrencilerin büyük sorunlar yaşadığını söyledi. 

ÖĞRENCİLER DERSLERE KATILMADI

Van’da 2020-2021 yılı eğitim-öğretim yılı boyunca öğrencilerin yüzde 60 oranında derslere katılım sağlayamadığını dile getiren Atabay, Milli Eğitim Bakanlığı’nın sorunları tespit etmek ve çözmek için hiçbir şey yapmadığını söyledi. Pandemi sürecinde eğitimciler olarak ciddi sorunlarla karşılaştıklarını kaydeden Atabay, “2020-2021 yılı eğitim ve öğretim yılı çok zorlu bir süreçte geçildi. Hem öğrenciler hem öğretmenler hem de aileler bu süreçte çok ciddi sıkıntılar yaşadılar. Öğrenciler açısından baktığımızda teknoloji ve internet alt yapıları olmadan eğitim ve öğretim sürecine dahil edilmeye çalışıldılar. Bu süreçte çok ciddi eksikler yaşandı” dedi. 

Atabay, şöyle devam etti: “Kentteki öğrencilerin büyük çoğunluğu eğitim sürecinin dışında kaldı. Zaten dezavantajlı olan bu bölge sınav odaklı bir eğitim modeli içerisinde mücadele etmektedirler. Bu dezavantajlı süreç gitgide daha da arttı. Bu süreç aynı zaman da çocuk işçiliği, çocuk gelin oranını ve okul terk oranlarını da arttırdı. Milli Eğitim Bakanlığı maalesef herhangi bir tespit ve çalışma yapmadı. Kaç öğrenci bu süreçte çocuk gelin oldu? Kaç öğrenci okulu terk etti? Ya da yüzdelik olarak kaçı eğitime aktif olarak devam etti? Sınavlarda net oranlarına baktığımız zaman geçen yılın neredeyse yarısı kadar bir azalma var. Geçen yıllara oranla ciddi şekilde bir geriye gidiş söz konusu.”

KAYNAKLAR ÖZEL OKULLARA 

Eğitim Sen’in 2020-2021 yılı eğitim-öğretim yılı için hazırlamış olduğu raporda, kamu kaynaklarının çoğunun özel okullara aktarıldığını belirten Atabay, bakanlığın bu harcamaların nerelere gittiğine dair bir tedbirinin de olmadığını belirtti. Atabay, “Pandemi sürecinde nakiller engellendi. Özel okula kaydı olanlar kamu okullarına nakillerini alamadı. Bundan öğrenci değil özel sektör yararlandı. Bu kaynaklar nereye aktarılmış? Nasıl tedbirler alınmış? Öğretmen, öğrenci ve ailelerin yaşadığı sıkınlar nelerdir? Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu süreçte eğitime yaklaşımı ne? Bu süreçte sonraki planlamaları neler? Bunlar kapsamlı bir şekilde raporda yer aldı. Gördüğümüz kadarıyla bakanlığın bu noktada çok ciddi bir tedbiri yok” diye konuştu. 

TELAFİ EĞİTİMİ 

Telafi kurslarının öğrencilerin eksikliklerini gidermediğini ifade eden Atabay, “Bu kadar programsız ve plansız yürütülen bir eğitim-öğretim yılı sonunda bakanlık bir tespit yapmadan öğrencilerin eksiklerini giderilmeden telafi kursları adı altında bir kurs başlatıyor. Bu kursta öğrencilerin eksiklerine değinilmiyor. Hangi noktada bir telafi yapılacak bu da bilinmiyor. Gönüllülük temelli bir telafi eğitimi yapılıyor. Telafi eğitiminde tüm öğrencilerin eksikleri tek tek tespit edilerek ona göre bir telafi eğitim programı lazım. Bakanlık bir telafi eğitimi yapıyor ama maalesef okullarda okulu temizleyecek bir temizlik görevlisi yok. Sendika olarak bu süreçte öğrencilere sosyal, psikolojik, akademik anlamda bütün eksiklerin tespit edilmesi ve buna yönelik bir telafi programı oluşturulmasını istiyoruz. Bu telafi programı müfredata yedirilerek eylül ayından itibaren gönüllülük esasına dayandırılmadan herkesin zorunlu vereceği bir program hazırlanmalı” şeklinde konuştu. (Van/MA)