Şırnak’ın Silopi ilçesinde, 3 Mayıs 2017 tarihinde evlerine giren panzerin altında ezilerek can veren Muhammed (7) ve Furkan Yıldırım (6) kardeşlerin ölümüne ilişkin iki polis hakkında açılan dava kapsamında 19 Eylül tarihinde yapılan “olay yeri keşfi” ve olaya karışan panzer incelemesinin raporu mahkemeye sunuldu. Daha önce 3 kez ertelenen keşif raporu, 2 trafik bilirkişi, makine bilirkişi ile panzer sürücüsü konusunda uzman kullanıcı bilirkişi tarafından hazırlandı. 

RAPOR: YEĞİT'İN ARACI SÜRMEYE YETKİSİ YOK

7 sayfadan oluşan raporun giriş kısmında, kazanın oluş şekli anlatılarak, haklarında "Taksirle birden fazla kişinin ölümüne neden olma" suçundan 2'şer yıldan 15'şer yıla kadar hapis cezası istenilen polis memuru Ömer Yeğit ve onu görevlendiren Koruma Büro Amiri Murat Maden ile Korumu Büro Amirliğinde görevli polis memuru Fatih Taşkın'ın daha önce verdiği ifadelere yer verildi. 

Raporda, araç sürücüsü sanık Ömer Yeğit'in B sınıfı sürücü belgesinin yeni sürücü belgesindeki karşılığı olan M, B1, B, D1 ve F sürücü belgelerine sahip olduğu kaydedildi. Yeğit'in panzer aracı kullanmak için kurs görmediğinin hatırlatıldığı raporda, Yeğit'in sertifikasının bulunmamasından kaynaklı aracı sürmeye yetkili olmadığı belirtildi. 

ŞOFÖR BİLİRKİŞİ: ARAÇ HAKKINDA BİLGİM YOK

Söz konusu raporda bilirkişiler tarafından yapılan incelemeler de yer aldı. Kazaya karışan zırhlı panzerde incelemelerde bulunan uzman şoförün raporda, "Türk Silahlı Kuvvetleri'nin envanterinde Panzer tipi araç bulunmadığı, daha önce ZMA, GZPT ve Kobra 1 sürücüsü olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yaptığım fakat zırhlı Panzer tipi araç kullanmadığım için aracın teknik özellikleri hakkında fazla bilgim olmadığı..." ifadelerine yer vermesi dikkat çekti. 

FREN ÇALIŞIYOR: YAPACAK BİRŞEY YOK!

Güç takviyesi yapıldıktan sonra aracın çalışır bir şekilde kullanabildiğini ve direksiyonu ile fren sisteminde sorun olmadığını ifade eden uzman şoför, incelemesinin devamında şu ifadeleri kullandı: "Ancak 73 A 0133 plakalı zırhlı panzer hakkında dosya içeriğindeki ifadeler ve kamere kayıtları incelendiğinde olay öncesi stop ettiği, stop etmesi üzerine ayak fren sisteminin çalışmadığı, aracı durdurmak için araç üzerinde yapılan incelemede başkaca bir fren sisteminin (El Freni) olmadığı, vitesin park konumuna geçirilemediği dosya içeriğinden anlaşıldığı, bu durumda sanık sürücü Ömer Yeğit'in aracı durdurmak için yapacak bir şeyinin olmadığının tespit edildiği, keşif günü aracın stop halinde eğimli bir yerde testi yapılamadığından fren sistemi ve viteslerin değiştirme durumu incelenememiştir."

MAKİNE MÜHENDİSİ: FREN VE DİREKSİYONDA PROBLEM YOK

Panzerde incelemelerde bulunan uzman makine mühendis ise, nispi direksiyon dönme hareketinin keşif esnasında gözlemlenen çember yayı şeklindeki yol için yeterli olacağına dikkat çekti. Aracın çalışır ve durur vaziyetteyken fren ve direksiyon mekanizmasında herhangi bir problemin olmadığının belirtildiği inceleme kısmında, "Aracın çalışmaz vaziyette hangi vites modunda kaçırma yapıp yapmadığını gözlemlemek adına araç stop ettirilmeye çalışıldı fakat araç stop etmedi. Sürücü bilirkişisinin elektrik ana şalterini kapalı konuma getirmesine rağmen araç çalışmaya devam etti" ifadelerine yer verildi. 

'ARAÇ STOP ETMESİ HALİNDE ANİ BİR FRENLE DURABİLİR'

Makine mühendisi incelemesinin devamında ise, sanık Yeğit'in, "araç stop ettiğinde, eğim yönüne doğru akmaya başladığında ayağım frendeydi ve birkaç kez bastığında ise frenler kitlendi" ifadelerine işaret ederek, şu tespitte bulunuldu: "Aracın stop etmesi halinde ani bir fren ile durabileceği ve araç stop ettiğinde ayağını frenden çekmemesi halinde aracın hızlı bir şekilde ivmelenmeyeceği kanaatindeyim."

'ARAÇ YETERSİZ ŞARTLARDA TEST EDİLDİ'

Makine mühendisi tarafından yapılan incelemenin son bölümünde ise, Yeğit'in aracı kullanmasına müsaade edilmemesi gerektiği belirtilerek, şu ifadelere yer verildi: "Stop etmiş halde bulunan aracın emniyet freninin olmaması kazanın gerçekleşme durumunu daha da arttırdığı kanaatindeyim. Fakat kaza yapan panzer tipi zırhlı araç yetersiz şartlarda (kaza olay mahaline göre yetersiz eğim)" test edildi." 

PANZER 'ASLİ', POLİSLER 'TALİ' KUSURLU İDDİASI

Keşif raporunun, "Netice ve Kanaat" bölümünde ise, "panzerde el freni olmaması" nedeniyle kazanın meydana geldiği iddia edildi. Söz konusu bölümde, panzer aracının "asli kusurlu", sanık Yeğit ve onu görevlendiren amir Maden'in ise "tali kusurlu" olduğu ileri sürüldü. 

El freninin olmamasının, kazanın gerçekleşmesinde etkili olduğu savunulan bölümde şu ifadelere yer verildi: "...Sanık sürücü Ömer Yeğit'in stop eden 73 A 0133 plakalı zırhlı panzer aracını durdurmak için çaba sarf ettiği, ancak 73 A 0133 plakalı zırhlı panzer aracının stop etmesi durumunda fren sistemini devreye sokacak ve aracı durduracak başka bir güvenlik sisteminin (El Freni) olmadığından 73 A 1033 plakalı zırhlı panzer aracı asli kusurlu olduğu;

73 A 0133 plakalı zırhlı panzer şoförü sanık Ömer Yeğit'in 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunun 42'inci maddesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 76. Maddesi gereğince 'Motorlu Sürücü Sertifikasının' bulunmadığı ve yetkisi olmadığı halde 73 A 0133 plakalı zırhlı panzeri kullandığı için tali kusurlu olduğu;

Sanık Murat Maden'in de 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunun 42'inci maddesi ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 76. Maddesi gereğince 'Motorlu Sürücü Sertifikası' bulunmayan ve yetkisi olmayan sanık Ömer Yeğit'e 73 A 0133 plakalı zırhlı panzer şoförü olarak görevlendirdiği ve kullanmasına izin verdiği için tali kusurlu olduğu arz olunur."

OLAYIN GEÇMİŞİ

Şırnak’ın Silopi ilçesine bağlı Karşıyaka mahallesinde, 3 Mayıs 2017 günü gecesinde MHP İlçe binasını korumak ile görevli 73 A 0133 plakalı 1994 model Dragon 1 marka zırhlı araç sürücüsü polis, evlerine girdiği Muhammed (7) ve Furkan Yıldırım (6) kardeşlerin ezilerek ölümüne neden olmuştu. Panzer sürücüsü Ömer Yeğit gözaltına alınıp tutuklandıktan sonra Şırnak Cezaevi’ne gönderilmişti. Cizre Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından hazırlanan ve Cizre 2’nci Ağır Ceza Mahkemesi tarafından kabul edilen iddianamede, zırhlı aracın sürücüsü Yeğit ve onu görevlendiren amiri Murat Maden hakkında, “taksirle birden fazla kişinin ölümüne neden olma” suçundan 2’şer yıldan 15’er yıla kadar hapis ile ceza istenmişti.

SÜRÜCÜ POLİS, FREN SİSTEMİNİN ÇALIŞMADIĞINI İDDİA ETMİŞTİ

İddianamede yer alan Trafik Bilirkişi raporunda, zırhlı araç sürücüsü Yeğit’in, “Motorlu araç sürücü sertifikasının” bulunmadığı, bu nedenle sürücünün araç ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmaması sonucunda olayın meydana geldiği bilgisine yer verilmişti. Yeğit, savcılığa verdiği ifadede ise kendisini, “Park etmeye çalıştığım sırada araç birden stop etmesiyle birlikte rampa aşağı öne doğru 52’nci caddenin devamı 715’inci sokağa doğru gitmeye başladı. Aracın freninde ayağımı sürekli basılı tuttum. Fakat araç stop ettiği için fren sistemi çalışmadı. Aracın direksiyonu kilitlendi. Fren tertibatı işlemedi” sözleri ile kendisini savunmuştu. 

TÜM TANIKLAR, İLÇE EMNİYET MÜDÜRÜNE İŞARET ETTİ

2 polis hakkında açılan ve ilk duruşması 17 Ekim 2017 tarihinde görülen davada, tutuklu polis tahliye edilmişti. Zırhlı araç sürücüsü yaptığı savunmada, ehliyetinin olmamasına rağmen daha önce farklı yerlerde görevlendirildiğini belirtmiş ve olaydan kendisini görevlendiren İlçe Emniyet Müdürü Selçuk Erdoğan ile yetkilileri sorumlu tutmuştu.

Söz konusu davada ismi geçen polis Tuncay Taşdemir ile İlçe Emniyet Müdürü Selçuk Erdoğan’ın ise, disiplin soruşturması neticesinde ceza aldıkları ortaya çıkmıştı. 

Bugüne kadar 4 duruşması görülen davanın 5'inci duruşması ise, 25 Ekim tarihinde Cizre 2'nci Ağır Ceza Mahkemesi'nde görülecek. 

Mezopotamya ajansı/ Gökhan Altay