Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, Trabzon’un en önemli sorunu olan işsizliğe çözüm noktasında ticaret merkezleri yani aktarma istasyonlarının kurulmasının olmazsa olmaz teşkil ettiğini söyledi.

Gürdoğan, Rusya ile Türk Cumhuriyetleri arasında yeni hatlar, yeni imkanlar ve yeni aktarma istasyonlarının yapılması gerektiğini belirterek, “Önümüzdeki dönem DKİB olarak en önemli hedefimiz demiryolu konusunda yapılacak. Batum’da demiryolu var ve orada gümrük terminali yapılıyor. Onlar bizimle bir anlaşma yaptılar. Demiryolu şu anda Çin’e kadar bağlanıyor. Biz bu demiryolunu Doğu Karadeniz-Asya demiryolu olarak yeniden revize edip bölge olarak bağlanmak istiyoruz. Yeni hedefimiz bu” dedi.

Gürdoğan, Doğu Karadeniz Bölgesi ve Trabzon’un kurtuluşunun lojistik altyapıdan geçtiğine işaret ederek, “Yanı başımızdaki ülkelerin yapmış olduğu değişimleri görerek hareket etmeliyiz. Çünkü bölgemizin ve Trabzon’un kurtuluşu lojistik altyapıdan geçiyor. Avrupa’dan gelen yüklerin aktarma merkezi olarak bu bölgenin kullanılmasından geçeceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Bunun en önemli göstergeleri de NATO’nun yüklerini aktarmak için Trabzon Limanı’nı kullanması ve Türkmenistan’a giden büyük tonajlı türbünlerin Hopa Limanı’ndan şu an için açtığımız yol ile Türkmenistan’a gitmeleri. Bu da bizim davamızın haklılığının en büyük göstergesi. Bu limanların da demiryolu ile bağlanması ve var olan demiryollarına bağlanması ile Türkiye’nin 2023 hedefine gitmesinde Trabzon en önemli köprü olacaktır. Çünkü dünyanın geleceği Asya’da. Asya ve Kafkasya’ya en önemli geçiş yeri de Doğu Karadeniz Bölgesi’dir. Biz bu bölgede gerekli düzenlemeleri yaparak ne şekilde yararlanacağımızı bilmemiz lazım” diye konuştu. Hiçbir üretim yapılmadan 850 milyar dolar dış ticaret geliri olan Hong-Kong örneğini vererek, “Bizim stratejik öneme haiz bir bölgede olmamız ise laf değil biran önce icraat yapmamız gerektiğini de açıkça göstermektedir. DKİB olarak yaptığımız bütün anlaşmalarda da iki ülke bakanlarının imzasının bulunması bizim laf değil icraat yaptığımızın göstergesi” diye konuştu.

RUSYA’DA İŞÇİYE İHTİYAÇ VAR

Rusya Federasyonu’nda işçiye çok büyük ihtiyaç olduğunu ve halen oradaki işleri Ukrayna ile Polonyalılar’ın yaptığını dile getiren Gürdoğan, “Biz Türkler orada sadece geçici işleri yapıyoruz. Türki Cumhuriyetleri’nde ise hiç yokuz. Sochi kapandıktan sonra Novorossisk’te sıkıntı yaşıyoruz. Oradaki Hal’imiz kapandı. Alternatif Pazar araştırması yapıyoruz. DKİB olarak geliştirdiğimiz proje kapsamında bir yıl önce Kazbegi-Lars kapısını açtık. Yani Sarp’tan 500 km sonra Rusya’ya giriyorsunuz. Orada Osetya Cumhuriyeti yetkilileri ile belirli anlaşmalar yapıldı. 750 km sonra kenarına Hazar’a gidilebiliyor.Bizim şu anda geçiş belgesi sorunumuz var. Bu sorunu çözmek için uğraş veriyoruz. TIR’larımız Hazar Denizi’nin üstünden yeni yoldan yani Hazar’ın üst yolundan 4 günde Kazakistan’a gitmeye başladı” şeklinde konuştu.

DKİB Başkanı Gürdoğan amaçlarının Sochi’ye alternatif kapı açmak olduğunun altını çizerek, “Bu bağlamda yaptığımız çalışmalar sonucunda Türkiye ile Rusya arasında Basitmeştirilmiş Gümrük Hattı Uygulaması imzalandı. Bu hat halen kısmen Tuapse’den geçti, Vredi Kafkas’da da geçmek için bekliyor. Bunun yanında Sarp Sınır Kapısı’nda yaşanan yoğunluğun çözümü için iki işlevsel iş yaptık. Birisi Sarp’taki yerin genişlemesi için o alanda bulunan askeri yerin istimlakları başladı, yeni bir proje ile Sarp Sınır Kapısı genişlemeye başladı” ifadelerini kulandı.

TÜRKİYE’NİN 2023 HEDEFİ

Bugüne kadar yürüttükleri çalışmalara ilişkin de bilgi veren DKİB Başkanı Gürdoğan şunları söyledi:

“Verhni-Lars Kapısı’nın açılması için epey uğraş verdik. O kapı da açıldı. O kapıya giden yol çok bozuktu, bozuk yolun yapılması ve kapalı tünellerin açılması konusunda Gürcistanlı yetkililerle görüştük. Buraya 4. ziyareti yaptık. Bu yol şu anda sıfır asfalt oldu tüneller açıldı. Bu yolun devamında Rusya Federasyonu’ndan Doğastan’a kadar Stavropol-Krasnodar Ticareti heyet organizasyonları yaptık ve ikili anlaşmalar imzaladık. Rusya Federasyonu’nda lojistik merkez kurulması ile ilgili bizim isteğimiz Dağıstan’da 2013 yılında yapılan KEK toplantısında imza altına alındı. Ve bununla ilgili çalışmalar neticesinde 2013’ün sonunda yer tespiti için gittik. Orada depo tuttuk. Yaş sebze ve meyvenin açılan kapıdan girmesi yasaktı. Bir ay önce yaptığımız girişimler sonucu girişi sağladık. Bunun yanında aynı zamanda ikinci olan Güney Osetya Sınır Kapısını kuzeye açtık, Güney Osetya Kapısı’nın açılması konusunda girişimlerimiz devam ediyor. Kazbegi Lars kapısında Novorosissk’te olduğu gibi geçiş belgesi olduğundan dolayı şu anda Novorossisk örneğinde olduğu gibi giriş belgelerinde ya yeşil hat üzerinde yada iç gümrüklemeye kadar geçiş belgesi aranmaması konusunda imzalanmasını istediler bununla ilgili girişimler başlatıldı. Muratlı-Sarp Kapısı’nın yeni projeleri çıktı. Bunlarla ilgili belli projeler yapılıyor. Ekonomi Bakanlığı ile bir proje yapıyoruz, bu proje kapsamında Volga’dan gemileri getirip Mahackale’den Türkmenistan’a feribot koymayı düşünüyoruz. Yeşil hat uygulaması başlattık. Bunların hepsi Türkiye’nin 2023 hedefine ulaşması için çok önemli.”