Akademisyen ve ekonomistlerin oluşturduğu Enflasyon Araştırma Grubu'nun (ENAGrup) araştırmasına göre, ocak ayı enflasyonu yüzde 15,52, yıllık enflasyon ise yüzde 114,87 oldu.

ENAGrup, Türkiye İstatistik Kurumu'ndan önce ocak ayı Tüketici Fiyat Endeksi'ni (E-TÜFE) açıkladı. Buna göre, ocak 2022 dönemi (31.12.2021-31.01.2022) günlük fiyat değişimlerinden elde edilen ENAGrup Fiyat Endeksi aylık bazda yüzde 15,52 arttı. 

Yıllık enflasyon ise 3 haneye çıktı. E-TÜFE'deki 12 aylık artış oranı yüzde 114,87 olarak gerçekleşti.

ENAGrup'un verdiği alt-grup enflasyon oranlarına göre ise en az aylık artış yüzde 4,13 ile giyim ve ayakkabı en fazla yükseliş ise yüzde 34,28 ile konut kaleminde gerçekleşti.

TÜİK'İN İDDİASI

Açıkladığı verilere kuşkuyla bakılan TÜİK’in ocak ayı enflasyon verileri açıklandı. Buna göre enflasyon aylık bazda yüzde 11,10, yıllık bazda ise 48,69’a yükseldi.

Bir süre önce Sait Erdal Dinçer görevden alınarak yerine Erhan Çetinkaya’nın başkanlığına atandığı Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ocak ayına ilişkin enflasyon verilerini açıkladı. Açıkladığı verilere kuşkuyla bakılan TÜİK’in son verisine göre, enflasyon aylık bazda yüzde 11,10 artarken, yıllık bazda 48,69'a yükseldi. Böylelikle aralıkta enflasyonda yıllık yüzde 38,06'yla gelen 19 yıllık zirve yenilenmiş oldu. Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) aylık bazda yüzde 10,45 artarken, yıllık ÜFE yüzde 93,53'e çıktı.

GIDA ENFLASYONU YÜZDE 55,61’E ÇIKTI

Ocakta yıllık en düşük artış yüzde 10,76 ile haberleşme ana grubunda gerçekleşti. Bir önceki yılın aynı ayına göre artışın düşük olduğu diğer ana gruplar sırasıyla yüzde 18,67 ile eğitim, yüzde 25,32 ile giyim ve ayakkabı ve yüzde 28,63 ile sağlık oldu. Gıda enflasyonu ise yıllık bazda yüzde 55, 61’e çıktı.

Buna karşılık, bir önceki yılın aynı ayına göre artışın yüksek olduğu ana gruplar ise sırasıyla, yüzde 68,89 ile ulaştırma, yüzde 55,61 ile gıda ve alkolsüz içecekler, yüzde 54,53 ile ev eşyası oldu.

EN FAZLA ARTIŞ TÜTÜN VE ALKOLLÜ İÇECEKLERDE

Ocak ayında aylık düşüş gösteren ana grup yüzde 0,24 ile giyim ve ayakkabı oldu. En az artış gösteren ana gruplar ise yüzde 1,19 ile eğitim, yüzde 2,16 ile haberleşme ve yüzde 8,09 ile çeşitli mal ve hizmetler oldu. Buna karşılık, 2022 yılı Ocak ayında artışın yüksek olduğu ana gruplar ise sırasıyla, yüzde 21,90 ile alkollü içecekler ve tütün, yüzde 18,91 ile konut, yüzde 12,82 ile ev eşyası oldu.