Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2021 yılı bütçe görüşmelerinde sunum yapan Bakan Selçuk, özel okul sayılarının toplam okul sayısına oranının yüzde 20,2’ye ulaştığını ve özel okul desteği kapsamında 891 milyon TL destek verileceğini söyledi. İYİ Parti Ankara Milletvekili Ayhan Altıntaş, “Okullardan memnunluk var ise neden bu kadar özel okul var” derken Komisyon Üyesi ve HDP İstanbul Milletvekili Erol Katırcıoğlu, vakıf üniversitelerine değindi. Katırcıoğlu, “Vakıf diyorsunuz ama gerçeğin hiçbir ilişkisi yok. YÖK denetiminin hiçbir kıymeti yok. O üniversitelerin her yıl neden inşaat yaptığını kimse sorgulamıyor” dedi.

TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda, Milli Eğitim Bakanlığı ile bağlı kurum ve kuruluşların 2021 yılı bütçelerinin görüşmeleri başladı. Komisyon, AKP Mersin Milletvekili Lütfi Elvan başkanlığında toplandı.

Komisyon Üyesi HDP Milletvekili Garo Paylan, usul üzerine söz alarak bakanlıklara bağlı kuruluşlara sorulan sorulara yanıt vermesi için söz verilmediğini söyledi. Paylan, “Dün de RTÜK’e söz vermediniz. Bugün de aynı teamüle devam ettirirseniz, YÖK Başkanı’na söz vermeme olasılığı olduğunu düşünüyorum. RTÜK gibi kurum, biz eleştirmek istiyorduk. Sizden istirhamım usul belirlemeniz” dedi. Elvan’ın “Başka ne var, yerinizde oturmuyorsunuz, dinlemiyorsunuz” demesi üzerine Elvan’a üslup konusunda muhalefet milletvekilleri tepki gösterdi. Kısa gerginliğin ardından Elvan, saat 21.00’de toplantıyı bitirme kararı dolayısıyla bakanlıklara bağlı kurumlara sorulan soruların yazılı olarak yanıtlanmasını istediğini belirtti. Paylan da “Yazılı olarak seçtiği sorulara yanıt veriyorlar” eleştirisi yaptı.

Usul tartışmasının ardından Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, sunumunu yaptı:

MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇESİNİN 15,7’Sİ

Toplumun tüm kesimlerini içine alan örgün ve yaygın eğitim ve öğretim hizmetlerini yürütebilmek için eğitim bütçemiz, 211 milyar 993 milyon 156 bin TL olarak belirlenmiştir. Bu rakam 2021 yılı merkezi yönetim bütçesinin yüzde 15,7’sini oluşturmaktadır.

OKUL, ÖĞRENCİ VE VELİLERİN TERCİĞİNE BAĞLI

Tüm dünyayı ve ülkemizi etkisi altına alan COVID-19 salgını ile uzaktan eğitim sürecini başlatarak hayati önlemlerden birini uygulamaya koyduk. Uzaktan eğitim sürecinde TRT EBA İlkokul, TRT EBA Ortaokul, TRT EBA Lise ve ayrıca TRT kurumu işbirliğiyle TRT EBA TV kanalları üzerinden uzaktan eğitim içeriklerini ve ders anlatım videolarını öğrencilerimizle buluşturduk. Öğrencilerimizin her koşulda devam ettiği sınıfın müfredatından sorumlu olmasını önemsiyoruz. Tüm sınıf seviyeleriyle yüz yüze eğitime başladık. Yaptığımız yönetmelik değişikliğiyle öğrenci sayısına bakılmaksızın köylerdeki okullarımızın velilerimizin tercihine bağlı olarak açık kalmasını sağladık.

500 BİN ÖĞRENCİYE TABLET VE BİLGİSAYAR

Bakanlık olarak ilk aşamada ihtiyaç sahibi öğrenciler arasından; ailesinin gelir düzeyi, eğitim çağındaki kardeş sayısı, yüz yüze eğitime devam etme durumu, özel eğitim gereksinim halleri gibi hususlarda resmi veriler üzerinden yaptığımız önceliklendirme doğrultusunda 500 bin öğrencimize tablet bilgisayar ulaştırıyoruz.

ÖZEL OKULA 891 BİN TL DESTEK

Ülkemizde özel okullar, devlet okullarındaki derslik ve öğretmen ihtiyacının karşılanmasına katkı sağlayarak buradaki kaynağın eğitimde niteliğin artırılması için kullanılmasına imkân vermektedir. 2020-2021 eğitim ve öğretim yılı itibarıyla tüm eğitim kademelerinde toplam 14 bin 617 özel okul bulunmaktadır. 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında açık öğretim öğrencileri hariç tüm özel okullarda kayıtlı öğrencilerin toplam öğrenci sayısına oranı yüzde 8,8’e ulaşmıştır. Örgün eğitim içerisindeki özel okul sayılarının toplam okul sayısına oranı ise yüzde 20,2’dir. Diğer taraftan, 2021 yılı bütçemizden öğrencilerimize doğrudan nakdî ve ayni olarak önemli destekler sağlamayı sürdüreceğiz. Bu çerçevede özel okul desteği kapsamında 891 milyon TL destek verilecektir.

YENİ GÖREVE BAŞLAYAN ÖĞRETMEN MAAŞI 4 BİN 369 TL

Bakanlığımıza bağlı resmî eğitim kurumlarında görev yapan 974 bin 837 öğretmenimiz bulunmaktadır.  Bu süre içinde öğretmen başına düşen öğrenci sayımız; ilköğretimde 16’ya, ortaöğretimde de 11’e düşmüştür. Ülkemizin tüm coğrafi bölgelerindeki öğretmen doluluk oranları birbirine yakın bir orana yükseltilmiştir. 1 Temmuz 2020 tarihi itibarıyla göreve yeni başlayan 9. derece 1. kademedeki bir öğretmenimizin maaşı 4 bin 369 TL, ek ders ücretinin saati net 18,22 TL olmuştur. Ayrıca, tüm öğretmenlere, her eğitim ve öğretim yılı başında eğitim ve öğretime hazırlık ödeneği verilmekte olup 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında bin 210 TL ödenmiştir.

NEDEN BU KADAR ÖZEL OKUL VAR

İYİ Parti Ankara Milletvekili Ayhan Altıntaş, “Sayın Bakan sunumunda girdiler üzerinde yoğunlaştı ama isterdim ki çıktılardan da bahsetsin. Çıktıları, uluslararası başarılar ve memnuniyet ile belirleyeceğiz. Okullardan memnunluk var ise neden bu kadar özel okul var? Sadece rakam vererek eğitim olmuyor. Vatandaş eğitimi bırakın öğretim verilmediğini düşünüyor. Uzaktan eğitim olmaz olsa olsa öğretim olur. Eğitimde başarısız durumdayız. Türkiye’de başarılı olan insanlar, Milli Eğitim’de başarılı olan insanlar değil. Kaynak yetersiz, bütçe azalıyor, stratejik planlama yok, öğretmen maaşları yetersiz” diye eleştirdi.

TAHSİL ARTTIKÇA İŞSİZ KALMA OLASILIĞI DA ARTIYOR

Komisyon Üyesi ve CHP Konya Milletvekili Abdüllatif Şener, “Türkiye’deki öğrenci sayısı 140 ülkeninkinden daha fazla. Bu bir umudu mu ifade ediyor yoksa sorun yumağına mı dönüşüyor?  18 yıllık bir iktidar var ve maalesef eğitim yapboz halinde, dünyadaki gelişmelerine ayak uyduramaz hale gelmiştir. Türkiye’de işsizlik rakamlarını incelediğimizde, tahsiliniz ne kadar artarsa o kadar işsiz kalma olasılığınız azalıyor. Bu ülkede dersine çalışan kaybediyorsa, ülkede başarıdan söz etmek mümkün değildir. ‘Yarın mezun olacağım, ne olacak diyen öğrencinin motivasyon sağlaması söz konusu’ olamaz” diye konuştu.

YÖK HANTAL VE ÜNİVERSİTE ÖZERKLİĞİNİ YOK EDEN NOKTADA

Komisyon Üyesi ve HDP İstanbul Milletvekili Erol Katırcıoğlu, “YÖK, hantal ve üniversite özerkliğini yok eden bir noktaya evrildi. YÖK’ü değiştirmek bir yana güçlendiren bir yere getirdiler. YÖK’ün yıllardır değişmesi gerektiği söyleniyor. Asistan alımına kadar kararlara katılan bir sistem kabul edilemez” dedi. Barış Akademisyenleri’ni gündeme getiren Katırcıoğlu, “Öğretim üyelerine çok fazla imza kampanyası gelir. Katılır veya katılmaz. 2 bin 500 öğretim üyesi soruşturmaya tabi tutulduk. Mahkeme açıldı, ifade verdik. Ne oluyor yani. Bir şeye itiraz ettiğimiz için oldu. İnsanların ölmesinden yana olmadığımızdan dolayı imza verdik. Birçok genç kovuldu. Sayın Cumhurbaşkanı, bir yanlışı inanılmaz şekilde derinleştirdi. Gençler işsiz kaldı, portakal satıyor. AYM bu kararı bozdu. Sonunda insanların suçsuzluğu ortaya çıktı. KHK’li olmuş olan birçok insan hala iş bulamadı. Bu sadece o insanlara değil üniversite sistemimize zarar veriyor” dedi. Katırcıoğlu, “Vakıf diyorsunuz ama gerçeğin hiçbir ilişkisi yok. Ben çalıştım ve neler olduğunu çok iyi biliyorum. YÖK denetiminin hiçbir kıymeti yok. O üniversitelerin her yıl neden inşaat yaptığını kimse sorgulamıyor. Ömer Dinçer, ‘kar amaçlı üniversitelerin ayrı bir yasayla kurulması gerektiğini söylemişti. Yıllar geçti hala olamadı” dedi.(ANKA)